Single Blog

  • Home
  • Praca w domu. Błogosławieństwo czy przekleństwo?

Praca w domu. Błogosławieństwo czy przekleństwo?

Nie zadajemy sobie dziś pytania, czy to wybór czy konieczność,  bo na obecną chwilę w większości przypadków zdecydowanie to drugie.

Pozostaje kwestia, jak się odnaleźć w nowych realiach? Czy odwrócony porządek  nie jest okazją do nadużyć? Czy podobnie w pandemii widzą sprawę pracodawcy i pracownicy?

Spójrzmy, jak układa się bilans zysków i strat. Wyglądać by mogło, że jest win-win,  sytuacja, w której obie strony powinny być zadowolone – pracownicy nie tracą czasu na  dojazdy do pracy, a pracodawcy mogą zaoszczędzić na wydatkach, rezygnując chociażby z  wynajmowania przestrzeni biurowej… Czy aby jest aż tak różowo?

Okazuje się, że praca zdalna z domu pozbawia nas wielokrotnie sfery prywatnej.  Łatwo zapomnieć, kiedy się kończą “godziny pracy” i powinien zaczynać czas wolny.  Co powinniśmy robić, by o tę przestrzeń pozazawodową skuteczniej zadbać?  Wielu specjalistów uważa, że zachowanie balansu “praca – życie” jest równie  niezbędne dla naszego dobrego samopoczucia co dla naszej efektywności zawodowej.

Pierwszorzędną rzeczą jest oczywiście posiadanie wyznaczonego miejsca do pracy  wyposażonego w niezbędne urządzenia i technologię. Kolejna to skuteczne metody  radzenia sobie ze wszystkim, co zakłóca nam pracę, np. z hałasem, z aktywnością  dzieci lub zachowaniem zwierząt domowych. No i na końcu, ale wciąż bardzo istotna  rzecz, harmonogram działań uwzględniający kontakt społeczny i stymulację,  która zwykle pochodzi z przebywania z innymi w miejscu pracy.

Poniżej prezentujemy listę sprawdzonych wskazówek, jak odnosić sukcesy w trybie pracy zdalnej.  Choć adresowane głównie do pracowników, z powodzeniem posłużą też pracodawcom.

1. Przestrzegaj regularnych godzin pracy. Postaraj się wypracować zdrową rutynę,  która pomoże Ci kontrolować pory, kiedy codziennie zaczynasz i kończysz swoją pracę z domu.  To pomaga wielu pracownikom zdalnym zachować równowagę między życiem zawodowym a prywatnym. 

2. Ustal zasady współżycia z innymi osobami w Twojej przestrzeni. Np. jeśli masz dzieci,  potrzebują one jasnych zasad określających, co mogą, a czego nie mogą robić w tym czasie,  kiedy Ty pracujesz. To Wam ułatwi życie i oszczędzi nerwów.

3. Planuj przerwy i realizuj je w całości. Niech to będzie np. godzina obiadowa i dwie 15-minutowe przerwy.  (To standard dla etatowych pracowników etatowych w USA). Rób też co pół godziny krótkie  ćwiczenia gimanstyczne odprężające kręgosłup. Praca siedząca stanowi dla niego duże obciążenie.

4. Wychodź z domu, kiedy możesz. W zakresie, w jakim jest to dozwolone i bezpieczne,  wychodź z domu, żeby się poruszać, dotlenić i poprzebywać w naturalnym świetle.  To ważne dla Twojego zdrowia, jak również dla Twojej produktywności.

5. Zadbaj o sprzęt – narzędzia. Nie wahaj się poprosić pracodawcę o to, czego potrzebujesz  do wykonywania swojej pracy zdalnej. Dotyczy to konfiguracji urządzeń w Twoim domu –  komputera i in. akcesoriów IT. Warto też dotrzeć do rozwiązań oferowanych przez Aktywator Biznesu,  szczególnie przydatnych w konfigurowaniu pracy zespołowej.

6. Stwórz w domu dedykowaną przestrzeń biurową. Tylko do użytku służbowego.  Nawet jeśli masz jeden laptop, poświęć biurko lub stół do użytku służbowego w określonych godzinach.  Być może – w zależności od charakteru Twojej pracy – warto byś skorzystał z takich udogodnień  jak kabina konferencyjna (np. ChatBox by Marcova), która zapewnia komfort akustyczny i izolację od niepożądanego hałasu.

7. Spotykaj się – nie tylko biznesowo. Samotność, odłączenie i wyobcowanie to zwykłe  bolączki w zdalnym życiu zawodowym. Niektóre firmy z kulturą pracy zdalnej oferują pracownikom  dodatkowo kontakty towarzyskie, np. w postaci czatów, na których można porozmawiać o wspólnych  zainteresowaniach, nieformalnie spotkać online osoby powiązane z nami projektowo.

8. Pokazuj się – bierz udział w wideokonferencjach. To poprawia jakość kontaktu z Twoimi  współpracownikami i menedżmentem, pozwala spotkać się online “twarzą w twarz”, by lepiej zrozumieć  wymagania projektowe. Zasugeruj przełożonym lub na własną rękę sięgnij po rewolucyjne rozwiązania,  które oprócz kontaktu przez sieć gwarantują jego doskonałą jakość techniczną audio i wideo.  Ich dodatkowym atutem jest kompatybilność z ekranami dotykowymi, które są już powszechnie wykorzystywane  w spotkaniach online.

9. Korzystaj z możliwości szkoleń online – podnoś swoje kwalifikacje. Wykorzystaj internet, by służył  Ci w karierze i doskonaleniu zawodowym. Ilość dostępnych kursów (często darmowych) jest ogromna. Sprawdź.

10. Bądź w kontakcie. Praca zdalna wymaga często wzmożonej komunikacji. Twój harmonogram i  dostępność powinny być transparentne dla Twoich współpracowników, którzy są współodpowiedzialni za projekt.

11. Myśl i działaj pozytywnie. Dotyczy to też kontaktów zawodowych. Kiedy zamiast odbyć  spotkanie musisz zadowolić się wysłaniem emaila, staraj się zawrzeć w nim swoje pozytywne emocje.  To naprawdę dobrze wpływa i ociepla relacje z partnerami biznesowymi czy współpracownikami.

12. Nie bądź dla siebie zbyt surowy i korzystaj ze swoich atutów. Skoro pracujesz z domu,  pozwól sobie na rzeczy, które w domu (a nie w biurze) możesz zrobić. Czy myślałeś o upieczeniu samemu  chleba? Uda się – przecież kuchnię masz tuż obok. Warto też dać na luz, oderwać myśli od pracy,  choćby na chwilę. Nie sposób utrzymać najwyższą produktywność przez cały czas. Pamiętaj, że musisz ją  zrównoważyć z dbaniem o siebie, bo w przeciwnym razie ryzykujesz wypaleniem.

Tyle wskazówek. Ponieważ model pracy zdalnej jest dla większości z nas wciąż czymś nowym, uczmy  się od innych, jak najlepiej wprowadzać go w życie. Inspirujmy się wzajemnie i odnajdujmy w nowych  okolicznościach, czerpiąc zawsze satysfakcję z nowych możliwości.